PENGARUH MEDIA POP UP BOOK TERHADAP HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA SISWA SEKOLAH DASAR
(1) Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
(2) Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

Abstract
The aim of this research was to determine how Pop-Up Book media influences the learning outcomes of class V students at MIN 1 Deli Serdang on Jl. Pasar XV Medan Sinembah District. Tanjung Morawa District. Deli Serdang. This research is quantitative research using the Quasi Experiment method. This study used a nonequivalent control group design. The population that will be the research sample is class V A and class V B MIN 1 Deli Serdang. Research data analysis used a t-test which was processed with the help of SPSS 25 software with a sig (2-tailed) value of 0.002 < 0.05 in the experimental class. It can be concluded that there is an influence of pop-up book media on student learning outcomes in class V Indonesian language learning at MIN 1 Deli Serdang, because Pop-Up Book media can have a positive impact on students both in understanding the material, sharpening their thinking skills and inviting students to be more active and skilled in solving problems related to Indonesian language learning material.
Keywords
References
Alviolita, N. W., & Huda, M. (2019). Media Pop Up Book Dalam Pembelajaran Bercerita. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 7(1), 49.
Arip, M., & Aswat, H. (2021). Media Pop Up Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 261–268.
Asmara, A. P. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Audio Visual Tentang Pembuatan Koloid. Jurnal Ilmiah Didaktika, 15(2), 156.
Aunurrahman. (2012). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Hasan. (2021). Media Pembelajaran. Jakrta: Tahta Media Group.
Hermawan dkk. (2008). Pembelajaran Terpadu di SD. Jakarta: Universitas Terbuka
Hidayah, N. (2015). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. 2.
Loliyana, L., Anggraini, D. T., & Efendi, U. (2022). Penggunaan Media Pop-Up Book terhadap Keterampilan Membaca dan Menulis Peserta Didik Kelas I SD. Terampil: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 9(1), 19–30.
Nikmah, S., Nuroso, H., & Reffiane, F. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Terpadu Tipe Shared Berbantu Media Pop- Up Book Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 2(2), 264.
Nisaa’, F. K., & Adriyani, Z. (2021). Pengaruh Penggunaan Pop-Up Book Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Konsep Siklus Air. Journal of Integrated Elementary Education, 1(2), 89–97.
Paramita, O., & Ernawati, T. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pop-Up Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Ipa Siswa Kelas Iv Sd Singosaren. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 6(3).
Rusmiati, R., & Nugroho, A. S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran TGT dengan Media Pop Up Terhadap Hasil Belajar Kelas IV Tema 6 Cita-Citaku Subtema 3. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 2(2), 241.
Sekar Arum, R. A., & Yuanta, F. (2019). Pengaruh Media Pop-Up Book Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Tema Indahnya Keragaman Di Negeriku. Prosiding Seminar Nasional Cendekiawan.
Sholeh, M. (2019). Pengembangan Media Pop-Up Book Berbasis Budaya Lokal Keberagaman Budaya Bangsaku Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 4(1), 138–150.
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta
Wiratmaja, C. G. A. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Fisika Siswa. Jurnal Santiaji Pendidikan (JSP), 9(2), 127–133.
Article Metrics
Abstract View

DOI: 10.54892/jpgmi.v9i2.201
Refbacks
- There are currently no refbacks.