EFEKTIVITAS MEDIA POT HITUNG JAGO PENJUMLAHAN (PITUNG JAPEN) UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN BERHITUNG PENJUMLAHAN SISWA KELAS II
(1) Prodi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Surakarta, Surakarta
(2) Prodi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Muhammadiyah Surakarta, Surakarta

Abstract
This study aims to determine the effectiveness of the Pot Hitung Jago Penjumlahan (Pitung Japen) media in improving the numeracy skills of grade II students of Al-Hidayah Karanggede Islamic Elementary School. The type of research used in this research is quantitative research with experimental methods using design One-Group Pretest-Posttest Design. This research usespurposive sampling, involving all second-grade students of SD Islam Al-Hidayah Karanggede. The data collection technique in this study is a test. The analysis used in this study is the validity test, reliability test, differential power, level of difficulty, normality test, homogeneity test, and t-test. Based on the analysis that has been carried out in this study, the research results obtained are that there is a significant difference between learning without Pitung Japen media and learning using Pitung Japen, where the average value of students using Pitung Japen is higher than without Pitung Japen. It can be concluded that the use of Pitung Japen media in improving the numeracy skills of grade II students of Al-Hidayah Karanggede Islamic Elementary School.
Keywords
References
Abdul Karim, Dini Savitri, & Hasbullah. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Di Kelas 4 Sekolah Dasar. Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 1(2), 63–75. https://doi.org/10.46306/lb.v1i2.17
Amir, T. H., Syamsuddin, A., & Sulfansyah, S. (2021). Online Learning Based on Realistic Mathematic Education (RME) Assisted Animation Media in Improving Student Learning Outcomes. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 5(3), 478. https://doi.org/10.23887/jisd.v5i3.39716
Aniqoh, A. N., Khan, R. I., & Iswantiningtyas, V. (2022). Strategi Guru Mengembangkan Kemampuan Berhitung Anak Menggunakan Papan Pintar. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 5, 826–832.
Arsyad, A., & Suhaemi, S. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar, Motivasi dan Minat Peserta Didik Menggunakan Metode Diskusi dan Media Stik Es Krim. INA-Rxiv, 1–31.
Bhayangkari, M., & Kholifaturohmah, S. (2019). Pemanfaatan Pot Matematika Ditinjau dari Kemampuan Pemahaman Konsep. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 5(1), 167–174.
Chin, K. E., & Fu, S. H. (2021). Exploring the Implementation of an Intervention for a Pupil with Mathematical Learning Difficulties: a Case Study. Journal on Mathematics Education, 12(3), 531–546. https://doi.org/10.22342/jme.12.3.14473.531-546
Delgado, M. A. C., Delgado, R. I. Z., Palma, R. P., & Moya, M. E. (2019). Dyscalculia and pedagogical intervention. International Research Journal of Management, IT and Social Sciences, 6(5), 95–100. https://doi.org/10.21744/irjmis.v6n5.710
Dewi, R. S., Indrawati, D., & K, A. I. (2023). Peningkatan Pemahaman Konsep Nilai Tempat Bilangan Melalui Media Kantong Bilangan Pada Peserta Didik Kelas I SDN Sukodono 1 Sidoarjo. Educatioanl Journal: General and Specific Research, 3(2), 211–219.
Fakhriya, S. D. (2022). Gangguan Belajar (Diskalkulia) : Definisi dan Model Intervensi. Jurnal Pendidikan Dan Teknologi Indonesia, 2(3), 115–119. https://doi.org/10.52436/1.jpti.152
Febianti, Y. N. (2018). Peningkatan Motivasi Belajar Dengan Pemberian Reward And Punishment yang Positif. Jurnal Edunomic, 6(2), 93–102.
Hatimah, H., Wahyudi, W., Verawati, N. N. S. P., & Gunawan, G. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Model Problem Based Learning Berbantuan Video untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik Pada Materi Gerak Lurus. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2), 741–746. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i2c.602
Iskandar, S., & Indaryani. (2021). Efektivitas Terapi Bermain “Stik Es Cream†Terhadap Kemampuan Berhitung Pada Anak Taman Kanak-Kanak (TK). Journal of Nursing and Public Health, 9(2), 94–99.
Islamiyah, E. S., & Qodariah, L. (2022). Alat Peraga Kantong Bilangan dan Dampaknya Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Materi Nilai Tempat Bilangan. Jurnal Imiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(2), 294–304.
Jamaluddin, S. (2020). Implementasi Pemanfaatan Aplikasi QR Code dalam Proses Pembelajaran PPKn. 8(3), 195–201.
Junaidi. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. 3(14), 12.
Kurniawan, I. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Pembelajaran Matematika Realistik Dengan Media Mabimubi Pada Operasi Bilangan Bulat. Prosiding Seminar Nasional Sains, 1(1), 501–506.
Ma’rifah, N. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Menggunakan Media Stik Es Krim Pelangi. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(3), 289–299.
Marto, H. (2020). Perkembangan Guru Matematika Era 4.0. Aksioma, 9(1), 13–21. https://doi.org/10.22487/aksioma.v9i1.215
Matondang, D., & Martias, M. (2020). Efektivitas Media Pembelajaran Papan Penjumlahan dalam Meningkatkan Kemampuan Operasi Penjumlahan pada Anak Berkesulitan Belajar. Journal of Multidicsiplinary Researchand Development, 3(1), 126–130.
Mayasari, A., Pujasari, W., Ulfah, U., & Arifudin, O. (2021). Pengaruh Media Visual Pada Materi Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Tahsinia, 2(2), 173–179. https://doi.org/10.57171/jt.v2i2.303
Muis, M. (2023). Penerapan Media Stik Es Krim Dalam Pembelajaran Matematika Penjumlahan Dan Pengurangan Pada Kelas I di MI-Persmin Wonokromo Surabaya. IBTIDA’IY : Jurnal Prodi PGMI, 8(1), 15–20.
Murdiana, Rahmat Jumri, & Boby Engga Putra Damara. (2020). Pengembangan Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Kreatif. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 5(2), 153–160. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/jpmr%0APengembangan
Mutiani, R., & Suyadi, S. (2020). Diagnosa Diskalkulia Generasi Alpha: Masalah dan Perkembangannya. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 4(1), 104–112. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v4i1.278
Nasaruddin, N. (2015). Media Dan Alat Peraga Dalam Pembelajaran Matematika. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 3(2), 21–30. https://doi.org/10.24256/jpmipa.v3i2.232
Netson, B. P. H., & Ain, S. Q. (2022). Factors Causing Difficulty in Learning Mathematics for Elementary School Students. … Journal of Elementary Education, 6(1), 134–141. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/IJEE/article/download/44714/pdf/116665
Nurhayati, & Kharizm, M. (2022). Penggunaan Media Stik Es Krim Untuk Meningkatkan Kemampuan. Jurnal Pendidikan Guru Anak Usia Dini, 01(01), 7–10. http://journal.umuslim.ac.id/index.php/jpg/article/view/30
Prasetyo, A. H., Prasetyo, S. A., & Agustini, F. (2019). Analisis Dampak Pemberian Reward dan Punishment dalam Proses Pembelajaran Matematika. 2(3), 402–409.
Prawesti, L. N. I., & Dewi, M. (2020). Efektivitas Penggunaan Media Stick Pouch (Kantong Stik) Sebagai Media Pengembangan Kemampuan Kognitif Mengenal Konsep Bilangan 1-10 Anak Usia Dini. TULIP (Tulisan Ilmiah Pendidikan), 9(2), 39–52. https://doi.org/10.54438/tulip.v9i2.156
Rahma, F. A., Harjono, H. S., & Sulistyo, U. (2023). Problematika Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Digital. 7(1), 603–611.
Sa’adah, E. (2022). Meningkatkan Keterampilan Siswa Dalam Melakukan Operasi Hitung Campuran Dengan MenggunakanMedia Stik Es Krim Pada Siswa KelasIIIC1Di Slb-C “YPLB†Blitar. Special and Inclusive Education Journal (SPECIAL), 3(1), 14–20. https://doi.org/10.36456/special.vol3.no1.a5270
Saputri, S., Ningsih, E. F., & Widyawati, S. (2017). Analisis Kesulitan Anak Tunagrahita Dalam Menyelesaikan Soal Operasi Penjumlahan Di Sekolah Luar Biasa (Slb) Harapan Ibu Metro. MaPan, 5(2), 187–200. https://doi.org/10.24252/mapan.v5n2a3
Susanti, E., & Syam, S. S. (2017). Peran Guru dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika Siswa Indonesia. Seminar Matematika Dan Pendidikan Matematika, November 2017, 1–6.
Urohmah, N. S., Wahyudi, & Budi, H. S. (2015). Penerapan Pendekatan Scientific Dengan Media Konkret Dalam Peningkatan Pembelajaran Matematika Tentang Bangun Ruang Pada Siswa Kelas V Sd Negeri 2 Kaleng Tahun Ajaran 2014/2015. KALAM CENDEKIA, 3(3), 225–230.
Vawanda, E. J., & Zainil, M. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika berbasis QR Code untuk Kemampuan Berpikir Geometris Siswa Kelas IV SD Development of Qr Code-Based Mathematics Learning Media for Geometric Thinking Level of Grade IV Elementary School Students. E-Jurnal Inovasi Pembelajaran Sekolah Dasar, 8(7), 124–130. http://dx.doi.org/10.24036/e-jipsd.v10i1.10332
Wahyudi. (2012). Pembelajaran Matematika Realistik Sebagai Sebuah Cara Mengenal Matematika Secara Nyata. Scholaria : Jurnal Ilmiah Pendidikan Ke-SD-An, 2(1), 172–183.
Yeni, E. M. (2015). Kesulitan Belajar Matematika Di Sekolah Dasar. Jupendas: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 1–10. jfkip.umuslim.ac.id
Yuni, A., & Damri. (2019). Meningkatkan Kemampuan Menentukan Nilai Tempat Bilangan Meningkatkan Kemampuan Menentukan Nilai Tempat Bilangan Melalui Media Kantong Bilangan bagi Siswa Berkesulitan Belajar Melalui Media Kantong Bilangan bagi Siswa Berkesulitan Belajar di SDN 19 Air Taw. Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus, 7(2), 129–134.
Yuningsih, R., Akmariani, C., Fitriani, W., & Batusangkar, P. I. (2019). Pengaruh Senam Irama Terhadap Kecerdasan Kinestetik Pada Anak Di Tk Kurnia Illahi Kabupaten Tanah Datar. Jurnal Tumbuh Kembang : Kajian Teori Dan Pembelajaran PAUD, 6(1).
Article Metrics
Abstract View

DOI: 10.54892/jpgmi.v9i2.186
Refbacks
- There are currently no refbacks.